Bioetanolon szedne be többet a kormány - Mennyit érni az E85 jövedéki adója?

2011-06-08 Egy, az Országgyűlés elé benyújtott törvénymódosító javaslatcsomag értelmében a kormány emelni kívánja az E85-ös üzemanyag jövedéki adóját. A javaslat indoklása szerint az emeléssel egyrészt növelni kívánják a költségvetés bevételeit, másrészt csökkenteni kívánják az E85-jel üzemanyag (bioetanol) benzinnel szembeni "indokolatlan" árelőnyét.


A Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) vezető miniszter, Matolcsy György pénteken hét törvény módosítást kezdeményező javaslatot terjesztett a parlament elé, a csomag sürgős tárgyalását is indítványozta.

Drágulhat az E85-ös üzemanyag

A nemzetgazdasági miniszter által jegyzett javaslatcsomag csökkentené a magas etanoltartalmú, E85-ös üzemanyag jövedékiadó-kedvezményét, mert az rosszabb hatásfokával indokolatlan árelőnyt élvez a normál benzinnel szemben. Ez az "indokolatlan" árelőny pedig értelemszerűen csökkenti az adóbevételeket is.

Az E85 jelzésű üzemanyag 85%-ban tartalmaz bioetanolt, valamint 15%-ban normál benzint. Az adókedvezménnyel főként a "megújuló" voltját kívánják elismerni, azonban az első generációs bioüzemanyag - előállítással kapcsolatban világszerte számos aggály merült fel az első időszakban. Az adókedvezmény csökkentése értelemszerűen csökkenteni fogja az üzemanyag versenyképességét, amelyet egyébként a nagyobb kúthálózatok közül csak az Agip és az Avia forgalmazott.

A normál gépjárművek többsége nem alkalmas az E85 felhasználásra, azonban kisebb átalakításokkal a benzines autók átalakíthatók erre. Az elmúlt időszakban érezhetően nőtt az E85 iránti kereslet, ami főként a benzinár jelentős növekedésének tudható be. Az E85 kb. literenként 100 forinttal kerül kevesebbe a normál 95-ös benzinnél, azonban a fogyasztás is 20-25%-kal növekszik az üzemanyag használatakor, igaz a teljesítmény is javul.

Forrás: Portfolio

A témával kapcsolatban az etanolblog.hu az alábbi cikket jelentette meg:

Talán már mindenki hallott a Dr. Matolcsy György-féle törvényjavaslatról (A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény módosítása) melyben a bioetanol tervezett jövedéki adóztatásáról is szó van. Aki egy kicsit előre gondolkodott, és figyelte a híreket azt nem érte váratlanul a bejelentés. Az E85-re vonatkozó 2007-es jövedéki törvény 2014-ig hatályos, elvileg eddig biztosította az E85-be kevert alkohol jövedéki adómentességét. De ez nem szentírás csupán egy törvény, mely egy módosítással megváltoztatható.

+12Ft

Az EU hozzáállása a bioüzemanyagok jövedéki adómentességéhez sajátos. Az unió semmilyen módon nem támogat olyan mezőgazdasági tevékenységeket melyek az adott ország ezen ágazatát előtérbe helyezi, kivéve a bioüzemanyag gyártás. Ebben az esetben egyenesen javasolja a bioüzemanyagok adómentességét.

2010 decemberében a Nemzeti Cselekvési Tervben vállaltak szerint a közlekedésben felhasznált energia 10 %-át megújuló energiaforrásokból kell biztosítanunk. De mivel a MOL összehozta, hogy 2013-ig a jelenlegi bekeverési arány maradjon így arra gondoltak hogy az E85 majd segít a vállalásokban. A jövedéki adóval tuningol E85-re viszont nem hinném, hogy számítani lehet. A jelenlegi javaslat a benzin jövedéki adójának 10%-áról beszél, ami 12 forint áremelkedést jelent (3. § b). Az E85 jelenleg is magas árának 12 forinttal való emelését a felhasználók már nem tudják elfogadni és gyakorlatilag az E85 használat megszűnését eredményezné. Felvetődik a kérdés, hogy ez bekövetkezhet e és milyen hatásai lesznek?

A napokban adták át a 400-adik E85 kutat, ez azt jelenti hogy legalább ennyi vállalkozónak és sok száz kapcsolódó vállalkozásnak van komoly pénze az üzletben. Jó esetben a gyártó és a kutak benyelik a 12 forint többletet hogy legalább a jelenlegi ár tartható legyen. Rossz esetben elzárja a hazai csapot és az országból kifelé csurgatja a tiszta szeszt. A határon kívül kapva-kapnak az alkoholra, nem véletlen hogy az ország most épülő alkohol gyára is kizárólag a külföldi piacra fog szállítani.

Nem úgy a kisvállalkozók akik az iparágra építettek. Ők bizony megérzik ha az E85 eltűnik az országból, ráadásul még menekülési útvonalat sem kaptak, egy törvénymódosítás gyorsan véghezvihető, a következő hónapban már ott is figyel a jövedéki adó az alkoholon. Ez egy kicsit furcsa, főleg ha elolvasom a 2010. évi CXVII.- A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvény 5. § (3) bekezdését: "A kötelező bioüzemanyag-részarány mértékét a Kormány rendeletben három évre előre meghatározva állapítja meg oly módon, hogy minden év március 31-ig kihirdeti a tárgyévet követő harmadik évre vonatkozó mértéket." Azaz a MOL-nak három éve van a felkészülésre ha esetleg a jelenlegi bekeverési arányt változtatni kéne, szemben egy hazai vállalkozóval akinek egy szűk hónap alatt tudomásul kell vennie a törvénymódosítást. Hogy is gondolták ezt?

De nézzük egy kicsit a számokat is, mi az az összeg amire vágyik a kormány:

Évi 4 milliárd liter üzemanyagot adnak el ebből körülbelül 1,6 milliárd a benzin. Az E85-ből tavaly körülbelül 30 millió litert adtak el. Ha ezzel számmal számolunk akkor a jövedéki adó bevétel kemény 360 millió forint lenne. Ez egy családi költségvetésben rengeteg de az országnak, uzsonnára sem való. És felvetődik a kérdés: vajon adózott E85-tel össze fog jönni a 30 millió liter?

Az E85 jövedéki adója tehát nem fogja megmenteni az országot, de abban biztosak lehetünk, hogy ha már egyszer lesz adó, akkor lesz adó emelés is.

Forrás: Etanolblog.hu