Az épületek és a közlekedés zöldüljön a kvótapénzből

A Magyar Energiahatékonysági Intézet Kft. (Mehi) javaslata szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvóták árveréséből származó évi 30 milliárd forint fele az általános költségvetésbe kerülhetne, míg a kötelezően a klímavédelemre fordítandó részt elsősorban tömegközlekedési járművek cseréjére, illetve Nemzeti Felújítási Alap létrehozására kellene fordítani

A Mehi hétfői közleménye szerint Magyarország 2012 és 2020 között évente több mint 30 milliárd forintra számíthat az EU szén-dioxid-kibocsátás-kereskedelmi rendszerében lefolytatott kvóta-árverésekből. A bevétel legalább felét a jogszabály szerint az éghajlatváltozással kapcsolatos célokra kell költeni. A kormány még nem nyilatkozott arról, mire kívánja a pénzt felhasználni - jelezte az intézet.

A Mehi javaslata szerint a karbonforintok éghajlatvédelmi célokra fordítandó részének körülbelül ötödéből környezetbarát buszokat lehetne vásárolni, a többi pénzt pedig legnagyobb részben egy új beruházás-finanszírozó, a Nemzeti Felújítási Alap létrehozására kellene költeni.

Az intézet álláspontja szerint a legcélszerűbb, ha a karbonforintokat a hazai épületek energiahatékonyságának javításába fekteti az ország. Ez csökkenti az üvegházgáz-kibocsátásokat, segíti a gazdasági fellendülést, munkahelyeket teremtene, és évente csaknem 30 ezer lakásban jelentősen csökkentheti a rezsiköltséget is.

Az alap feladata lenne, hogy összefogja a középületek, valamint a lakások felújítására fordítható karbonforintokat, állami és piaci forrásokat, és megszervezze ezek vissza nem térítendő támogatás, illetve hitel formájában történő kihelyezését. Az alap évi csaknem 14 milliárd forintja mellé további több mint 40 milliárd forintnyi uniós támogatást és magántőkét vonzana az épület-energiahatékonysági beruházásokba a Mehi szerint.

Forrás: MTI



cimkék: