A Benchmarking klubról

2009-10-14 A vállalatnak miért van szüksége benchmarking-ra?

A vállalat találgathat, de pontosan nem tudhatja, hogy:

  • a legjobb vállalatokkal összehasonlítva a teljesítmény egyes fontos területein hová sorolható
  • mennyi változtatás szükséges a felzárkózáshoz
  • milyen változtatásra van szükség a legjobb teljesítmény elérése érdekében

Rendszerint a vállalat nagyjából ismeri saját viszonylagos pénzügyi teljesítményét, de nem tudja, hol rejlenek az egyes problémák és kedvező lehetőségek, amely elengedhetetlen jelentős lépések megtétele érdekében.

A vállalat hasznára válik, ha egy új, objektív oldalról vizsgálják meg és vetik össze teljesítményét a legjobbakkal, erre a benchmarking a legjobb lehetőség!

Célja:

  • A benchmarking folyamatának jellemzése, hasznosságának bemutatása, és annak leírása, hogy miként használhatják egyes vállalatok teljesítményük javítása érdekében. Mikor/hogyan alkalmazzuk:
  • Az eszköz a benchmarking témájának kifejtésére és az alapkoncepció átadására használatos, annak érdekében, hogy a vezetés megérthesse az adat összehasonlítás értékét és alkalmazhassa azt a jobb teljesítmény elérésére. Hasznos még értékesítési eszközként tanácsadók számára, felkeltve ezzel a potenciális ügyfelek érdeklődését az átszervezési / revitalizációs szolgáltatások iránt.
  • A benchmarking felsővezetési feladattá vált, mivel olyan objektív módon létrehozott információval szolgál, amely a vezetők segítségére van annak megállapításában, hogy "hol tartanak" a versenytársakhoz képest. Olyan adatsorokba enged betekintést, amelyek tartalmaznak például:
      • pénzügyi összehasonlításokat
      • a személyzet funkció-, típus-, vagy hely szerinti besorolását
      • fejlődési ciklusokat
      • minőség- és szolgáltatásbeli teljesítményt.
  • A benchmarking olyan információval szolgál, amely betekintést enged a fennálló hiányosságokba és ezáltal elősegíti a kívánt célok elérését. Az értékesítési stratégiák, szervezés, költségek, befektetések és hasonló jellegű feladatokra tett fejlesztési és változtatási javaslatok alapját képezi - a "felzárkóztatás" érdekében.
  • A legtöbb vállalat egy fokkal feljebb kíván lépni jelenlegi pozíciójához képest - ugyanakkor fél, hogy egy fokkal lejjebb is kerülhet. A benchmarking segítségével megismerhetővé válnak a teljesítményben, irányzatban és a "bevált módszerek"-ben mutatkozó különbségek, ugyanakkor a vezetőséget is cselekvésre ösztönzi.
  • Mindent összevetve, a benchmarking segít a vezetőség figyelmét az elvégzendő feladatra irányítani, illetve segítséget nyújt a későbbi helyes stratégiai (és működtetési) döntéshozatalhoz.
  • Az összehasonlító adatok kidolgozása céljából végzett felmérések sok éve rendelkezésünkre állnak. Ezek a megközelítések, bár kifinomultságban eltérnek, egy közös elvet képviselnek - adatokkal szolgálnak, melyek segítségével egy vállalat a többi, az adatbázisban szereplő vállalat átlagteljesítményéhez hasonlíthatja sajátját.