Szenzációs magyar ötlet: Így autózhatunk benzin nélkül

Elsősorban az autóipar érdeklődhet iránta, de a szélerőművek hatásfokát is javíthatja a hidrogénakkumulátor, ami kompaktabb és biztonságosabb a jelenlegi üzemanyagcelláknál. A további fejlesztéshez tőkeerős befektetőkre lenne szükség.

Jelenleg az energia tárolása a legnagyobb probléma az energetikában. Vagy akkumulátorokat alkalmaznak e célra, vagy vizet nyomnak fel egy magasan fekvő tóba, amelyet később leengedve újra megtermelhető a villamos energia. "Felismertük a rendszer hiányosságait, s hogy a megoldások mindegyikével van valami probléma, ezért új lehetőségek után néztünk. A legegyszerűbbnek a hidrogén formájában történő energiatárolást találtuk" - magyarázza az 1990-ben a Villamosipari Kutatóintézet akkumulátorokat fejlesztő osztályából alakult Accusealed Kft. ügyvezetője, Kulcsár Sándor.

A fejlesztők olyan kiutat kerestek, melyben nincs szükség magas nyomásra vagy alacsony hőmérsékletre, ami további problémákat okozhatna. A szükséges hidrogént a víz elektromos árammal történő bontásával állítják elő, az oxigént kiengedik a rendszerből, míg a hidrogént elnyeletik. "Fejlesztésünkben a vízbontást és a hidrogén tárolását is egy dobozon belül oldottuk meg, ami egyedülálló. Magában a dobozban vizes oldat található. Ha áramot engedünk bele, akkor megtörténik a bomlás. Amikor a hidrogénre szükségünk van, minimális áramlökéssel juthatunk hozzá, így kevés energia vész el a rendszerből - hangsúlyozza a mérnök, hozzátéve, hogy a rendszer biztonságos. - Pisztollyal is belelőhetünk, a hidrogén akkor sem tud távozni, olyan erősen le van kötve. Ez az az eljárás, amelyet levédettünk és szabadalmaztattunk."

A fejlesztést nem teljesen önerőből végezték, bár a cégvezető szerint így is súlyos millióik vannak a termékben. Az MTA Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézetével, a Műszaki Egyetem Gépjárművek Tanszékével és a VHJ Kft.-vel együttesen nyertek kutatás-fejlesztésre fordítható összeget a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivataltól. A hidrogéntároló egység volt Kulcsárék fejlesztése, a többiek az alkalmazástechnikai megoldásokban segédkeztek.

Az akkumulátor iránt elsősorban az autóipar érdeklődhet, hiszen akár napelemmel, akár éjjel a hálózatról töltenénk fel a hidrogéntermelő és -tároló egységet, azaz a HTTE-t, nappal vígan autózhatnánk. Kulcsár - akinél talán senki nem örül jobban a benzinárak emelkedésének - hozzátette: a hidrogént közvetlenül is be lehet nyomni a motorba a mostani gázmotorok elvén, vagy akár keverni is lehet PB-gázzal. De a HTTE-vel a szélerőművek hatásfokán is lehetne javítani, hiszen így tárolhatóvá válna a megtermelt energia, és szélcsendben sem kellene üzemen kívül helyezni őket. Ehhez a jelenleg elkészült, egy köbméter hidrogén termelésére alkalmas tárolóegységeknél nagyságrendekkel méretesebbre lenne szükség. A továbbfejlesztés lehetőségét nem zárják ki, de ahhoz már komoly befektetők jelentkezésére lenne szükségük.

Addig az elkészült termék piaci bevezetésére koncentrálnak, valamint arra, hogy árban is versenyképessé tudják tenni a hagyományos akkumulátorokkal. Eddig 15-20 darab készült, de komoly érdeklődő esetén a gyártási jogokat is átadnák, bár nem ez a fő cél. "A termék drága lesz, de a piacai megvannak, s fenntartja önmagát, be fog annyit hozni, amennyibe a kollégák bére kerül" - mondja Kulcsár.

Forrás: Heti Válasz



cimkék: bioüzemanyag