A brit bioüzemanyagok 2/3-a megbukott

Az angol utakon elérhető bioüzemanyagnak alig a harmada felel meg az állami elvárásoknak. Egy szakmai jelentés szerint az elérhető ökohajtóanyagok nagy részéről nem tudni, hogy honnan ered, pedig ez kötelező lenne.

A szakértők úgy vélik, hogy csupán a biopetrolok 31 százaléka felel meg az állami követelményeknek, amely azt írja elő, hogy a globális felmelegedés elleni fellépés érdekében az üzemanyagokat növényekből kell előállítani. A jelentés állítása szerint a bioüzemanyagok 69 százalékáról nem lehetett megmondani, hogy miből készült, vagy nem tudták bizonyítani, hogy a növényt a fenntarthatóság keretein belük termesztették. A többség megbukott ugyanis azoknál az elvárásoknál is, amelyek előírják a vizek védelmét, a talaj minőségének megőrzését és a megfelelő szénmennyiség kieresztését.

2008 áprilisától kezdték el a dízelhez és a benzinhez a bioadalékokat hozzákeverni, 2009 októberében pedig már a brit üzemanyag 3.3 százaléka volt bio. Bár az eredeti tervek szerint az arányt 50 százalékra kellett volna feltornázni, ez végül nem vált kötelezővé. A jelentés azonban jelzi, hogy néhány nagyvállalat, mint például a British Petrol, a Total, a Morgan Stanley és a Chevron még azt a célt sem tudta elérni, hogy csökkentsék a káros gázkibocsátást, és nem szolgáltattak adatokat arról sem, hogy honnan származik a bioüzemanyaguk. A jelentés vezető szakembere, Nick Godall úgy nyilatkozott, hogy bár láttak néhány vállalatnál előrelépést abban, hogy a bioüzemanyagok jó helyről és jó minőségben érkeznek, mégis számos esetben kiábrándító a cégek lassúsága.

Tudósok és a környezetvédők folyamatosan figyelmeztetnek, hogy a bioüzemanyagok több problémát okozhatnak, mint amennyit megoldanak, hiszen az energianövények ültetése miatt trópusi erdőrészek tűnnek el és, mivel a gabonák helyett is egyre több helyen ezeket a növényeket termesztik, komoly negatív hatással lehet az élelmiszerellátásra. Bár a cél szépnek tűnik, hogy 45 százalékkal csökkentsék a bioüzemanyagokkal a káros gáz kibocsátását, mégis a szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy az is erőteljesen befolyásolja a klímát, amikor változik a mezőgazdasági termelés, amikor kivágják az erdőket és felszántják a természetes füves területeket. Ezek a plusz szénkibocsátások a kutatók szerint akár le is nullázhatják az elért eredményt.

Az angol bioüzemanyagok nagy részét importálják és a legnagyobb beszállító Argentína. A dél-amerikai országban főként szóját termesztenek, de a Friends of the Earth környezetvédelmi szervezet szakértője szerint a szója és a pálmaolaj termesztése fenntarthatatlan, mert komoly mezőgazdasági nyomást jelent a termelő országoknak, amelyek a nagyobb földterületek érdekében, trópusi esőerdőket irtanak ki, hogy azokon a területeken is ültetvényeket létesítsenek. A zöldek arra is figyelmeztetnek, hogy az élelmiszerárakra már most is rányomta a bélyegét a biopetrol.

Az ENSZ előrejelzései is vészjóslóak, csak az ökohajtóanyagok miatt 40 százalékkal emelkednek az élelmiszer árak az elkövetkező évtizedben.

A korábbi, 2008-as Gallagher-jelentés már jelezte a kormánynak, hogy lassítania kellene a biopetrol bevezetését, amíg ki nem derülnek annak esetleges negatív hatásai. Ennek hatására 2013-14-re csupán 5 százalék lesz az üzemanyagokon belül a bio aránya, bár az unió továbbra is 10 százalékra akarja emelni 2020-ra.

 

 

Forrás: guardian.co.uk / Greenfo



cimkék: bioüzemanyag