Bioetanol - kérdések és válaszok érdeklődőknek Mit jelent az E85? Az E85 szabványos alkoholbázisú üzemanyag, átlagosan 85% bioetanol és 15% benzin keverékéből áll. Szabvány írja elő az összetételét, amely a fent említett összetevőkön kívül számos adalékanyagot is meghatároz, például korróziógátlót is. A szabvány 70-86 százalékban írja elő az E85 alkohol tartalmát. Magyarországon elvileg létezik nyári, illetve magasabb benzintartalmú téli E85 is, gyakorlatilag azonban nincs jelentős különbség a két időszakban forgalmazott keverék között. Átalakítás nélkül használhatok-e alkoholt az autómban? A tapasztalataink alapján az 50% benzin - 50% E85 keveréket minden autó szó nélkül elbír. Egyes típusok fedélzeti számítógépe gond nélkül kezeli a tiszta E85-öt is. Ha probléma adódik, a számítógép a Check Engine lámpával figyelmeztet a nem megfelelő működésre. Ilyen esetben mindenkit óva intünk az E85-használattól, ugyanis a szegénykeverék-képzés motorkárosodást okozhat. Kipróbálhatjuk ugyan, de lehetőleg csak arra felkészített járművet használjunk E85-tel. Ha a gyári rendszer kezeli is, hidegindítási nehézségeink lehetnek. Hogyan kell átalakítani? E85-ből kb. 20%-kal többre van igénye a motornak gyújtáskompenzáció mellett. Ezt többféleképpen érhetjük el. A mechanikus átalakítások hátránya, hogy a benzin-E85 váltások körülményesen oldhatók meg. A korszerű, utólag beépíthető elektronikákkal teljes értékű benzinesként és etanolosként is használhatjuk autónkat. Milyen autó alakítható át E85-üzemre? 1908-ban a legendás Ford T-modell is először alkohollal üzemelt. Ráadásul a Ford-T-t követő A-modell flexifuel, tehát ún. "rugalmas üzemanyag-felhasználású" jármű volt, amely benzinnel vagy alkohollal, vagy ezek bármely arányú keverékével használható volt. Brazíliában nálunk is futó modelleket - mint például a VW Bogarat - gond nélkül hajtják tiszta alkohollal. Akadhatnak nehézségek, de ma már szinte minden benzines típus átalakítható etanolos használatra. Karburátoros autónál bele kell nyúlni a porlasztóba, ezért ott nehézkes a vegyes használat. Az univerzális üzem legkönnyebben a korszerű, injektoros rendszereknél valósítható meg. Minden esetben meg kell vizsgálni, hogy az injektorok alkalmasak-e az etanolelektronikához. Lehet-e kétütemű motorba etanol-benzin-olaj keveréket tankolni? Elvileg a kétütemű motorok minden gond nélkül üzemeltethetőek etanollal, a gyakorlatban azonban a megfelelő többletüzemanyag szabályzása a konstrukciós jellemzők miatt nehezebb lehet. Ezek a motorok szinte kizárólag karburátorral vannak szerelve, itt pedig a pontos mennyiség csak többszöri kísérletezéssel állapítható meg. Ez többszöri fúvókacserével is együtt járhat. Az így átállított karburátoros motort viszont már nem lehet ugyanúgy üzemeltetni benzinnel, vagy legalábbis erősen megemelkedhet a fogyasztása. Mit tegyek, ha új autót vásárolok? Érdemes valamelyik modern flexifuel modellt választani, amely benzinnel vagy alkohollal, vagy a kettő bármely arányú keverékével használható. Ezekben a motorvezérlő elektronika egy szenzor segítségével képes megállapítani, hogy éppen mi folyik a hengerek felé, és ehhez igazítja a gyújtást, így akkor sincs gond, ha éppen nem tudunk E85-öt tankolni. Egyre több autógyár kötelezi el magát a környezetbarát technológia mellett, így Magyarországon is elég széles a paletta, amelyből válogathatunk: az Opel, a Saab, a Peugeot, a Ford vagy a Volvo modelljei között is akad flexifuel. Csak autót lehet átalakítani? Természetesen nem. A motorkerékpártól kezdve a jetskiig minden benzinüzemű járművet. Megtartja-e a garanciát az autó, ha E85-tel autózunk? Minden autó csak a gyár által meghatározott üzemanyaggal üzemeltethető. Ettől eltérő üzemanyaggal való használat garanciavesztést eredményez, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma. Új autók esetén semmi esetre sem javasoljuk az E85-tel való kísérletezést. Aki környezettudatos és új autót szeretne, azoknak javasoljuk, hogy vásároljon az E85-re gyárilag felkészített flexifuel modellt. Káros az E85 a motor működésére? A tapasztalatok szerint az etanolos működés semmilyen kárt nem tesz a motorban. Mivel az alkohol kenése rosszabb, mint a benziné, ezért az üzemanyagellátó-rendszert jobban igénybe veheti, de a motor működésének semmiben sem árt. Előnyös tulajdonsága, hogy a hidegebb égés miatt az átalakított járművek kevésbé melegszenek. Az etanol 105-ös oktánszámú, ezt ki tudjuk használni? Legtöbb esetben az etanolra átalakított autók viselkedése a városi használat előnyére változik. Egy gyári flexifuel családi autó fékpadi mérése azt bizonyította, hogy az autó alacsony fordulaton nyomatékosabbá vált, míg nagy fordulaton kicsit veszít belőle. Egy jól beállított átalakítószettel szerelt Renault Clio Sport viszont E85-tel 6000 fordulaton plusz 8 lóerőt produkált. Az E85 tuning célú használata is megvalósítható, de több átalakítást igényel. Az etanol korróziót okoz? Az alkohol másként viselkedik a vízzel, mint a benzin. A kialakult kémiai kötések miatt nem lehet a vizet mechanikus úton elválasztani az alkoholtól, míg a benzin esetében külön fázisként kiválik a víz (például hiába áll éveken keresztül a pálinka, nem válik ki belőle az alkohol). A kereskedelmi forgalomban kapható szabványos E85 gyártásakor nagy mértékben ügyelnek a víztisztaságra. Szállításkor vagy a benzinkúton kerülhet víz az üzemanyagba, akár a levegő páratartalmából is. Az alkoholba került víz a korszerű autók üzemanyagrendszerében nem tesz kárt, viszont a motor működésére hatással lehet. Megeszi az E85 a benzincsöveket? Ez gyakori kérdés, és valószínűleg tévesen az etil-alkohol és a metil-alkohol felcserélése áll a háttérben. Míg az utóbbi speciális üzemanyagrendszert igényel, az etanol nem olyan agresszív anyag. Amelyik autóiparban használatos üzemanyag-vezeték ellenáll a benzinnek, az az alkoholnak is ellenáll. A régi Zsigulik gyári benzincsöve is könnyedén megbirkózik az alkohollal. Ennek ellenére akadhatnak kivételek, ezért az átalakított autók üzemanyagvezetékeit alkalmanként ellenőrizni kell. Csak érdekességképpen: a Ford gyárhoz közel álló tuningműhelynek, az M-Sportnak az N csoportos Fiesta ST-hez kiadott E85-ös kiegészítő kitje is mindössze 4 nagyobb injektorból és egy átprogramozott komputerből áll. Vagyis minden más a széria benzines autó tartozéka. Milyen hibák léphetnek fel az üzemanyagrendszerben? Az alkohol rosszabb kenési tulajdonsága révén az üzemanyagellátó-rendszer egyes alkatrészeit jobban igénybe veszi. Például az üzemanyag-szivattyúk és az injektorok élettartama lerövidülhet. Ennek ellenére ilyen jellegű problémával még nem találkoztunk. Kell-e üzemanyagszűrőt beszerelni? Amennyiben gyárilag nincs ilyen szűrő, feltétlen ajánljuk. Az alkohol tökéletesen kitisztítja az üzemanyagrendszer lerakódásait, ami a karburátorba/ injektorba jutva dugulást eredményezhet. A gyári üzemanyagszűrőt az átállás után nem sokkal cseréljük, majd pár ezer kilométer után ismét. A gyakorlatban két-három szűrőcsere után már nem kell sűrűbben cserélni, mint hagyományos üzemanyagnál. Hidegben rosszabbul indul az etanolos autó? Igen, az alkohol hidegben nehezebben ég, vagyis az etanolos autók nehezebben indulhatnak. A hidegindítási problémák miatt került 15% benzin az alkoholba. A korszerű, utólag beépíthető etanolátalakító elektronikák rendelkeznek hidegindítási programmal, vagyis hidegben a megfelelő szenzorok jelei alapján dúsítják a keveréket, így megkönnyítik az indítást. Olcsóbb-e az etanolos használat? Az E85 jelenlegi ára lényegesen olcsóbb, mint a benziné, viszont az etanolos használat során az üzemanyag-fogyasztás 20%-kal is megemelkedhet. Fékpados mérések szerint a gyári flexifuel autó 20%-kal fogyaszt többet E85-ből, de a jelenlegi üzemanyagárak mellett ez még így is jelentős megtakarítást eredményez. Kevésbé környezetszennyező? A bioetanol évente megújuló növényekből előállított üzemanyag, ezért semleges az üvegház-hatásra. A növények növekedése közben szén-dioxidot kötnek meg, így a feldolgozott üzemanyag elégetésekor felszabaduló szén-dioxid (CO2) a használat során kiegyenlítődik. A fosszilis energiahordozók alkalmazásakor azonban egy szén-dioxid konzervet bontunk ki: az abból származó szén-dioxidot is a növények kötötték meg, csak néhány millió évvel ezelőtt, így a jelenlegihez képest többletet juttatunk a légkörbe. A bioetanolos autóknak - szemben a fosszilis energiát használó járművekkel - nincs hozzáadott szén-dioxid-szennyezésük. Ráadásul magasabb oxigéntartalma miatt az etanol égése jobb hatásfokú, mint a benziné, ezért csökken a környezetünket közvetlenül terhelő szénmonoxid (-27% a benzinhez képes), kénoxid, nitrogénoxid kibocsátás. Rossz az etanolgyártás energiamérlege? A kezdetben valóban nem voltak túl jók a mutatók, de a korszerű etanolgyártás energiamérlege egyre javul. A bioüzemanyag-gyártás legnagyobb energiaigénye a hagyományos üzemanyagokkal történő szállítás és a betakarítás során lép fel. Amennyiben ezekre a folyamatokra is megújuló üzemanyagokat használnak, az energiamérleg tovább fog javulni. Érdekesség, hogy a szarvasmarha-tenyésztésnek van az egyik legrosszabb energiamérlege, de ezt senki sem kifogásolja. A bioüzemanyagok az élelmiszerek áremelkedését okozzák? Az élelmiszerek előállítása során a mezőgazdaság rengeteg fosszilis üzemanyagot használ fel. Az élelmiszer-előállítás költségének legjelentősebb összetevője az energia ára, mivel ez a szántástól kezdve a növényvédelmen keresztül a szállításig minden fázisban megjelenik. A fosszilis energiahordozók árának emelkedése okozza az élelmiszerek árának emelkedését. A bioüzemanyagok előállítása akkor lesz nyereséges, ha a fosszilis üzemanyagok drágák (150 USD/hordó). Ennek értelmében, amikor a fosszilis energiahordozók drágulása miatt megéri a bioetanolt használni, akkor épp emiatt emelkedik az élelmiszerek ára is. Másrészről az EU agrárpolitikája az élelmiszer-túltermeléstől félve korlátozta az élelmiszerek és takarmányok termelését (a legnagyobb támogatást a mezőgazdasági területek ugaroltatása, erdősítése kapja), ezért amikor a bioüzemanyag-gyárak 2005 után gombamód épültek, alapanyag- és takarmányhiányt, illetve áremelkedést tapasztalhattunk. Magyarországon évről-évre komoly gondot jelentenek az eladatlan kukoricakészletek, a bioetanol-előállítás azonban biztos felvevőpiacot jelenthet a gazdáknak. Fejlődhet ez valahová? Az első generációs etanolgyártás mellett - amikor például a kukoricaszemek feldolgozásából nyerünk alkoholt - ma már az ötödik generációs kísérletek folynak. A működő technológiák nem a hasznos termést dolgozzák fel, hanem a cellulózt (például a kukorica szára), a szerves hulladékot, vagy éppen a szemetet. Az eljárás ma még igen drága, de az igény növekedésével mindennapi életünk része lehet. Gondoljunk csak az LCD monitorokra, a digitális fényképezőkre, melyek pár éve még elérhetetlenek vonlak, mára már természetes eszközeink. Forrás: Magyar Bioetanol Szövetség cimkék: | |